top of page
  • תמונת הסופר/תHilly Rejwan Sorek הילי רג'ואן שורק

עשרה דברים שחייבים לעשות באמסטרדם (עם או בלי ילדה בת חודשיים)


 

הסיפור שלי עם אמסטרדם הוא סיפור רגיל בנאלי שמסתיים בסיפור אהבה. ביקרתי באמסטרדם מספר פעמים בעבר ותמיד חזרתי עם חוויות חיוביות וסיפורים, אבל הפעם התאהבתי. הגעתי עם ראש פתוח, עם ציפיות נמוכות - לא בגלל הקוסומופליטן, אלא כי ידעתי שטיול עם ילדה בת חודשיים, בפעם הראשונה, יהיה ללא ספק שונה מטיולים קודמים ואין מה לעשות יותר מדי תוכניות. אז הגעתי עם ראש פתוח, זרמתי, קיבלתי המלצות ממקומיים וגיליתי פנינה באירופה.

אם אתם מבקרים באמסטרדם פעם ראשונה שווה ״לסמן וי״ ראשית על האתרים התיירותים שבאמת לא שווה להחמיץ; מוזיאון ואן גוך, מוזיאון רמברנט (שׁאני באופן אישי מאד אוהבת), מוזיאונים הזויים מסקס ועד איך מגדלים מריחואנה, כיכר דאם והרשימה עוד ארוכה. ההמלצה שלי היא לשלב אותם עם כמה טיפים של מקומיים כדי להרגיש את העיר באמת.

אז הנה כמה מקומות סודיים-מוכרים שיגרמו לכם להתאהב במטרופולין הזה.

(1) אזור תשעת הרחובות - De 9 Straatjes-

אזור של שלושה רחובות שנחצים על ידי שלושה רחובות ומכאן שמו -תשעת הרחובות. האזור שמזכיר את שכונת נווה צדק בתל אביב, מציע חנויות בוטיק קטנות מקומיות וחנויות מותגים מוכרים לצד בתי קפה חמודים. אם אתם עסוקים בללכת לאיבוד בין החנויות אל תוותרו על הduck store - חנות קטנה שהיא גם מוזיאון של ברווזי גומי שונים מרופאה, מלך, שחקן טניס ועד פסל החירות. משם תמשיכו לקניות אמיתיות. אם עוד אין לכם נעלי סופרגה זה הזמן להתחיל, תקפצו לחנות ותרכשו לכם זוג מיוחד או קלאסי של סניקרס אופנתיות ונוחות. לי יש בזהב ובלבן - חרשתי על הזהב בהריון ופינקתי את עצמי בזוג לבן לחופשת לידה, כי ביננו עם תינוק על הידיים עקבים או סנדלים הם כבר לא אופציה.


The Duck Store


Superga. כבר רכשתם לכם איזה זוג?

(2) השטרודל תפוחים הכי טעים שתטעמו -

גם אם אתם לא משוגעים על שטרודל תפוחים, שווה להרחיק עד שכונת היורדן Jordaan ולטעום מהמאסטרפיס הזה. המסעדה נקראית על שם הכתובת בה היא ממוקמת, Winkel 43, וללא ספק מכינה את השטרודל הכי טעים שטעמנו! המלצתי היא לעשות חצי יום של טיול ב Straatjes 9 ומשם להמשיך לארוחת צהריים קלילה במסעדה ולקנח בקינוח המושלם. זה לא הזמן לחסוך בקלוריות והתשובה לשאלה האם להוסיף קצפת צריכה להיות ״כן״. משם תמשיכו להסתובב בשכונת Jordaan המקסימה.


השטרודל הטעים באמסטרדם.

(3) ואם לא הספיק לכם הסחרור מהסוכר, הנה המלצה לעוגיה הטעימה ביותר באמסטרדם. הכירו את Van Stapele. בייקרי קטנה שמציעה אך ורק מוצר אחד - עוגיות שוקולד צ׳יפ במילוי קרם וניל. התפריט מאפשר לרכוש עוגיה אחת, שש עוגיות לקחת או שש עוגיות בקופסא יפה. זהו. אבל הטעם? פצצת סוכר. לגמרי שווה להתמכר לטעם הזה אבל קשה לי לומר שהעוגיות פילסברי שפעם היו בסופר בעטיפה כחולה לא היו יותר טובות (מה באמת קרה להן?).


עוגיות ואן סטפלה - התמונות מדברות בעד עצמן.

(4) ומה עם קצת תרבות? בכל זאת הרחקנו עד אירופה.

אמסטרדם היא בירת המוזיאונים ומציעה מוזיאון לכל נושא, מנעליים למריחואנה, מסקס לואן גוך. אם אתם בעיר פעם ראשונה ואתם חובבי מוזיאונים אז כל מוזיאון שתבחרו באי המוזיאונים (museumplein) יענה על הציפיות שלכם כשהמפורסמם שבהם הוא הLe Rijksmuseum. אני אהבתי במיוחד את מוזיאון MOCO לאומנות מודרנית, ואם תספיקו לנסוע עד ה30 באוקטובר, 2016 תזכו לתפוס את התערוכה המעולה של Banksy. בנקסי הוא אמן רחוב מפורסם שלא מאמין בזכויות יוצרים, לדעתו ברגע שהאומנות שלו פורסמה היא כבר של כולם ואין לו זכות להחליט מי יהנה ממנה ולדרוש על כך כסף. התערוכה מקסימה ומכילה את העבודות המפורסמות ביותר שלו. המוזיאון הוא מוזיאון של שתי קומות, ואומנם לא הייתה מעלית כדי להעלות את העגלה, אבל השומר בכניסה (הנחמד במיוחד) עזר לנו להרים ולהוריד אותה. זה לא במקום נגישות אבל היי לא נחנך את כל העולם עכשיו.לטיול עם ילדים האזור הזה מושלם. בין המוזיאונים יש משאיות וביתני אוכל שמציעים אוכל רחוב מהפשוט ביותר למשובחים יותר ואיך אפשר בלי איזה וואפל בלגי. את האוכל אפשר לאכול על הספסלים אבל יותר שווה זה לקחת מראש שמיכת פיקניק מהבית ולשבת לאחר הצהריים מושלם על המדשאות הענקיות ולהנות מהנוף והאווירה. המלצת המערכת: סנדוויץ סלופי ג׳ו באחד מדוכני האוכל ושמיכת פיקניק.


בתמונה: היצירה המפורסמת ביותר של בנקסי. גאון.

(5) מוזיאון התיקים והארנקים -

שמעתי הרבה על המוזיאון לפני הנסיעה וכמו שלא עשיתי תוכניות, למוזיאון הזה היה ברור לי שאני מגיעה. ביררתי לפני ואכן המוזיאון מונגש לעגלות ונכים. כשהגעתי גיליתי שרב המוזיאון מונגש לנכים, לעגלות קצת פחות, ולאחת הקומות הייתי צריכה לבקש עזרה כדי להעלות את העגלה ולהוריד אותה חזרה. זה הזמן אולי לספר לכם שהילודה בהולנד היא מהנמוכות בעולם, למרות ניסיונות הממשלה להקל על היולדת ולהבטיח חופשת לידה ארוכה, בתשלום ועם הרבה עזרה. ברחובות לא תראו מלא ילדים או עגלות של מקומיים (למרבה האירוניה דווקא העגלה המהממת שלנו יוצרה בהולנד buggaboo) והרבה מקומות לא מותאמים לעגלות. בחזרה למוזיאון. פה אולי ניתן לומר שכגודל הציפייה כגודל האכזבה. המוזיאון אסתטי ומכיל הרבה מאד תיקים מהמאה ה16 ועד ימינו ומסביר על ההיסטוריה שלהם. אכן מאד מעניין. כחובבת אופנה מושבעת ציפיתי לראות במוזיאון את פראדה העבודות הראשונות או תיקים ייחודים של לואי ויטון. אז אכן המוזיאון מציע תערוכה של תיקים מודרניים (בדיוק בקומה הלא נגישה כמובן), אבל לא יותר מזה. ההמלצה שלי היא שהמוזיאון שווה שעה וחצי מהטיול, אל תביאו את הבני זוג וגם לא יקרה כלום אם לא הספקתם להגיע.


מוזיאון התיקים. מזהים? (6) אתם בכלל טיפוסים של טבע? אין בעיה.

אמסטרדם בפרט והולנד בכלל, מציעים מגוון אדיר של פארקים וריאות ירוקות. המפורסם ביותר באמסטרדם הוא הVondelpark, מדשאות ענק, אגמים, חיות ואנשים מכל הסוגים והמינים. זה חוף הים המקומי ובסופי שבוע חמימים והוא מלא בשמיכות פיקניק, במטיילים ורצים. אני חייבת לציין שאני אישית פחות טיפוס של פארקים, או לפחות כך התגאתי בעבר להצהיר על עצמי, אבל פארק זה פתרון מושלם לטיול עם תינוקת ואפילו רומנטי עם בן זוג. הנה הודתי בזה.


(7) שכונת The Pijp -

עוד פנינה שלא הייתי מגיעה אליה לולא חברי המקומיים היא שכונת דה פיחפ. בשכונה חנויות חמודות, בתי קפה נחמדים ושוק Albert Cuyp Market המפורסם. לאוהבי Story ו Urban Outfitters או Anthropologie - אל תוותרו על חנות circle of trust בשכונה. לידה שבו לבראנץ׳ או ארוחת צהריים בcafe de pijp ותתפנקו באיזה מיץ טבעי נחמד.

(8) מסעדת IZAKAYA-

אם אתם בעיר כדי לחגוג איזה מאורע או שאת הכסף שלכם אתם מעדיפים להוציא על אוכל טוב, המסעדה היפנית איזאקאיה היא הפתרון שלכם. אתם יכולים להזמין כמה מנות יפות לשולחן ואיזה בקבוק סאקה, או להתפנק ממש ולהזמין את ארוחת הטעימות המשובחת. המלצה שלי: שבו קרוב למטבח ותצפו בשפים עובדים - ממש חלק מהחוויה. אה וכמובן אל תשכחו להזמין מקום מראש.


(9) העיר קצת סוגרת עליכם או שבא לכם לבחון קצת מה יש להולנד להציע אבל לא להרחיק? Vandam היא עיירה שממקומת כשעה נסיעה באוטובוס מאמסטרדם. עולים על אוטובוס מהתחנה המרכזית, יש כמובן מקום לעגלה ויוצאים לחצי יום - יום בעיירת הדייג הזו. בעיירה, שהיא בעצם רחוב אחד ארוך תמצאו עגלות דגים טריים למאכל - המלצתי היא לאכול הרינג כבוש בלחמניה והאמיצים שביניכם תאכלו עם מזלג (שווה להיות אמיצים). אל תפספסו גם את הקוד המטוגן שמזכיר את הפיש אנד צ׳יפס האנגלי אבל יותר טרי ופחות שמן. את עגלות הדגים האלו תוכלו למצוא גם ברחבי אמסטרדם. בעיירה גם וופל בלגי טעים וכמובן הפנקייק ההולנדי הקטן - נסו את הרטבים המיוחדים כמו דובדבני אמרטו. משם אם ישעמם לך תוכלו להמשיך לשייט לעיירה הסמוכה או להתעניין במוזיאון המקומי.


(10) תצברו חוויות משלכם, תלכו לאיבוד ברחובות הקטנים עם העגלה, ותספרו לנו גם. אל תשכחו מטריה ומגן גשם לעגלה, תלבשו שכבות שאפשר לקלף במהירות (כן כן כל זה נכון גם לקיץ) ותהנו מכל רגע!


bottom of page