top of page
  • תמונת הסופר/תHilly Rejwan Sorek הילי רג'ואן שורק

הריון במדינת הסושי (יפן)

עודכן: 1 ביולי 2020

לנסוע ליפן בהריון? אני אומרת לנסוע ליפן, דווקא בהריון!


את בהריון ותוהה אם יש לך בשביל מה לנסוע דווקא עכשיו לממלכת הסושי? מותר בכלל סושי בהריון? סושי צמחוני בהריון? הפוסט הבא הוא בשבילך כי בעיני הריון הוא זמן מושלם לנסוע ליפן.


נסעתי ליפן בחופשת הפסח האחרונה בזמן שאני בהריון. הרבה הסתכלו עליי מוזר כשסיפרתי להם שאנחנו טסים ליפן ואני בחודש חמישי. אני כעיקרון מאמינה גדולה של גוף בריא בנפש בריאה. הכל מאד אינדיוודיאולי בהריון, ואני לומדת את המשפט הזה יותר על בשרי בהריון השני. אם בהריון הראשון הכל הלך חלק ולא הבנתי (ואולי אפילו העזתי לשפוט) הריוניות שלא היו לוקחות דברים בקלילות כמוני, עכשיו אני כבר מבינה, אל דאגה והכי רחוקה שיש מלשפוט. אני עם כאבים באגן מחודש שלישי, הבטן יצאה בשלב הרבההה יותר מוקדם, הבחילות הפעם היו על סף הלא אנושי ושלא נדבר על זה שכל החלטה הקשורה בהריון היא הרבה יותר גורלית כי אני אדם מפוקח יותר והרבה יותר מודעת לסכנות. אם אני שמה את כל אלו בצד, אני עדיין ותמיד הייתי בעד להקשיב לעצמי. לנסוע ליפן בשליש השני של ההריון, לפני שהבטן מאד מגבילה וכבדה, נשמעה לי כמו הזדמנות משפחתית ואישית מדהימה ולא התכוונתי לפספס אותה.


השאלה היא אם יש טעם בכלל לנסוע ליפן כשאת בהריון? אז התשובה שלי אישית היא חד משמעתית כן!

מה אפשר לעשות? הכל, פשוט הכל, בהתאם למה שמתאים לך.

סושי צמחוני בהריון, סושי בהריון, סושי ביפן, טיול ליפן
סושי ביפן בהריון - האם מותר?

א. אוכל

מה עושים עם אוכל? יאללה, בואי נפתח את זה.

סושי ודגים נעים

2 דקות על מה שאתן צריכות לדעת על ליסטריה.

* מדגישה שאני, הכותבת, אינני רופאה וכל המידע שאביא לכן הוא מידע שקראתי ולאחר התייעצויות עם הרופאים שלי והעשרה מהאינטרנט כדי להיות עוד יותר מדויקת בכתיבת שורות אלו.

ליסטריה הוא חיידק שיושב על מזונות מהחי כגון גבינות, בשר ודגים. הוא מסוכן להריוניות מכיוון שהמערכת החיסונית של אישה הריונית לא מספיק חזקה להתמודד עם החיידק האלים ובמקרים קשים ההידבקות עשויה להביא להפלות. כדי להימנע מהחיידק מומלץ לאכול מזונות מהחי מבושלים היטב. מכאן מגיע כל עניין ה"אסור סושי בהריון" כי בהתאם להמלצה הזו, בשר דגים חי המצוי בסושי, סשימי ודומיהם יכול להכיל ליסטריה. דרך אגב, זה עשוי להיות נכון גם לסושי צמחוני, אם הסכין והקרש עליהם הם נעשים לא הוחלפו בין הסושי הדגי לצמחוני, הליסטריה עשויה לעבור. אומר שבאופן אישי אני לא סומכת על הטרנד של "סושי הריוניות" שיש בשנים האחרונות בישראל. התענוג של לאכול סושי אורז עם אצה ומלפפון או אולי איזה טמאגו או אבוקדו, פשוט לא שווה לי את הסיכון שמי שהכין אותו לא מספיק מודע לסיכונים.

אז אחרי כל המידע המפחיד הזה, הנה מידע קצת מעודד שלמדתי. ליסטריה מתפתחת על גבי מזונות לאחר כמה ימים. כלומר, הסיכוי שתתפתח ליסטריה בדג טרי שדגו אותו עוד באותו יום, נמוך.

בישראל לא דגים את הדגים שיש בסושי וסשימי (סלמון, טונה, בס וכו') בארץ, אלא הדגים מועברים בהקפאה ממדינות אחרות בחו"ל. כלומר, בישראל אין דגים טריים ולכן האיסור לגבי סושי (בעיני כמובן) הוא חד משמעי.

עם זאת, ביפן, בערים מסוימות (שימו לב לא בכולן!), תזכו לאכול דגים טריים שאותם דגו באותו יום.



בורסת הדגים בטוקיו. קמנו ב4 בבוקר כדי לראות את המסחר בדגי טונה טריים.


אז מה לאכול או לא לאכול בהריון ביפן

קודם כל מאד הקפדתי על איפה - מיקום גאוגרפי. טוקיו וקנזוואה נחשבות ערי דיג וידוע שדגים את הדגים שתאכלו באותו יום.

איפה - לוקיישן. עם זאת, עדיין לא אכלתי בכל מקום. כשהלכנו לנובו בטוקיו, הרגשתי יותר בנח לנסות סושי, כי אם לא שם אז איפה? וגם פעם ראשונה שהרגשתי שאני מפסידה משהו אם לא אוכל. אבל גם בשוק בקנזוואה, היו דוכנים של סשימי והשוק נחשב שוק של מוצרים סופר טריים. סשימי הרגיש לי הכי מפחיד אז אחרי שני ביסים, הפסיכולוגיה הכריעה ופשוט לא רציתי יותר :)


סשימי, סושי, יפן, דגים, טוקיו
סשימי טרי בשוק בקנזוואה

אוכל טרי ומטורף ב"נובו טוקיו". אם לא לאכול פה אז איפה? :)


מה. קחו בחשבון שגם באזור הסושי יש הרבה דברים טעימים שהם לא נעים - כל דבר מטוגן, טמפורה למשל או אפילו

סושי עם טמפורה במקום דג חי ועוד אופציות טעימות.

יתרונות נוספים. ביפן היו הרבה מאכלים הזויים שהעדפתי להתחמק מהם. אז בזמן שבני המשפחה סביבי נאבקו באכילת דברים מוזרים אני נהניתי ממנת הריוניות קצת יותר מערבית. כך יצא שדווקא אכלתי טוב, אולי בחלק מהמקרים יותר טוב משאר הסובבים אותי.

דברים הזויים שנחסך ממני לאכול מבלי להעליב את השף

לסיכום, אני משערת שיכולתי "להתפרע" אפילו יותר עם אכילת הדגים הנעים, אבל ככה הרגשתי שאכלתי במידה, בצורה מודעת ובאמת שלא הרגשתי צורך ביותר מזה. היה חשוב לי להרגיש שאני לא מפספסת משהו במדינה המטורפת הזאת, ואוכל הוא ללא ספק אחד הדברים שלא תרצו לפספס שם. ביננו, לא הייתי נוגעת בסושי כל ההריון אם לא היינו טסים ליפן, אז באיזשהו מקום ההמלצה שלי היא תסעו ליפן דווקא בהריון.


מה עוד אפשר לאכול שהוא לא סושי?

יש מלא אופציות במטבח היפני - דווקא לא מצאתי את עצמי נתקלת בדגים נעים בתכיפות שחשבתי שאמצא. כך למשל, ראמן, אוכל מטוגן (כל דבר בטמפורה), בשר מעולה על האש

שיטת בישול שמאוד מקובלת ביפן ומצאנו את עצמנו בה הרבה היא הטפניאקי. ישיבה סביב מחבת ענק והשף מבשל את האוכל ממש אל מול עיניכם. אוכל טרי שמתבשל בהתאם למידת העשייה הרצויה לכם ויש גם אפשרות למלא ירקות. הנה למשל הקובה ביף שאכלנו בערב האחרון בטוקיו. ממליצה לכם להיכנס לhighlights שלי בסטורי באינסטגרם ולהתרשם מסרטוני וידאו אודות החוויה.


קובה ביף, נובו, טפניאקי, טוקיו
קובה ביף במסעדת מטבח טפניאקי

וככה נראה השולחן/מחברת ענק בטפניאקי

רעבה בהכרח לא חזרתי מיפן. שפע של אוכל גם להריוניות.



אוכל רחוב ביפן : נקניקיה מצופת תפוחי אדמה/צ׳יפס. חובה לנסות!


סאקה



סאקה או קפה מאצ'ה קר בסטארבקס יפן? מה האפשרויות שלי?


כשטסנו ליפן הייתה לי בראש ההמלצה של הרופא נשים שלי מההריון הקודם - תשתי במידה, כלומר עד כוס בשבוע. חשבתי אז שבארוחות ערב אגנוב כמה לגימות של סאקה. עם זאת, מסתבר שההמלצה השתנתה והיום הוחמרה ההוראה שוב כי לא באמת יודעים מה הכמות הגורמת להרעלת אלכוהול בעובר, והכמות עשויה להיות גם לגימה אחת בלבד. שוב, הכל בפרופורציה, אבל אין ספק שהידיעה הזאת צימצמה משמעותית את מגוון הסאקה השונה שחשבתי שאני אטעם. ביננו, גם זה בקטנה. קנינו סאקה מעולה לבית לפתוח אחרי הלידה ובאמת שיש מגוון סאקה מעולה בארץ המיובא ישירות מיפן. אז פה ממה לא היה פספוס גדול.

בנוסף, גיליתי את המוקטיילים (קוקטייל ללא אלכוהול) שהם דאגו להכין לי ואת הבירה ללא אלכוהול וכן ברוב המקומות היו מיצים טריים שסחוטים במקום - או לפחות כך הם טענו - אז העדפתי אותם.


בירה ללא אלכוהול. דרך אגב אפשר למצוא בירות ללא אלכוהול גם בישראל.

ב. נקיון

הנקיון והאסתטיות היפניות בלטו לי עוד יותר בהריון. הכל נקי ואסתטי וכל-כך מחושב. ממש נעים בתקופה זו שבה את כל-כך חשופה ורגישה לחיידקים ומחלות. אפילו כשתלכי לשירותים באמצע תחנת רכבת שוממת או באמצע פארק או אתר תיירותי, השירותים יהיו קרוב לודאי נקיים ברמה גבוהה מאוד.


ג. מודעות

אולי בגלל שהילודה ביפן היא כזאת נמוכה, אבל הם היו סופר חמודים כל פעם שהם ראו את גאיה וישר קראו לה ״קוואי, קוואי״ שזה אומר חמוד/ה ביפנית. כך הם גם להריוניות. יעשו הכל שיהיה לך נח ונעים. כמובן שזה לא היה בכל מקום והייתה מסעדה אחת ספציפית שממש התעקשו שאני לא יכולה לקבל מנות חלופיות שמותאמות להריוניות - אפילו לא מנות ילדים, אבל זה בהחלט היה החריג.


נסיעה טובה ובטוחה והכי חשוב שיעבור בקלות ונצא כולנו עם ידיים מלאות !

הילי

bottom of page